Herman Hertzberger
Prof. Herman Hertzberger werd geboren in Amsterdam in 1932. Hij wordt beschouwd als de meest toonaangevende architect in Nederland na de Tweede Wereldoorlog. Zijn ontwerpen vallen op vanwege hun levendige, bijna speelse uitstraling. Zijn credo 'de mens is de maat der dingen' is daar duidelijk uit af te leiden. Hertzberger ontving veel waardering voor de mate waarin hij ruimte weet te scheppen. Zijn gebouwen suggereren altijd een enorme bewegingsvrijheid. Hertzbergers materiaalkeuze is doorgaans erg sober. Vaak volstaat hij met eenvoudige materialen als beton, hout en ijzer.
Chasse Theater
"...als er een gebouw moest worden uitgekozen dat bepalend is voor de 20e eeuwse architectuur dan moet zonder meer en zonder dralen het Chassé Theater worden uitgekozen..." Dit schreef De Volkskrant naar aanleiding van het door professor Herman Hertzberger ontworpen Chassé Theater in Breda.
magisch besef van ruimte
Het Chassé Theater is in kubieke meters het grootste theater van Nederland. Het hoogste punt reikt tot 30 meter. Het perceel waarop het gebouw ligt is groter dan een voetbalveld. Het bevat drie theaterzalen die plaats bieden aan respectievelijk 1.430, 665 en 212 toeschouwers. Daarnaast heeft het Chassé Theater drie filmzalen met een capaciteit van respectievelijk 118, 116 en 68.
Bij binnenkomst betreedt men direct de theaterstraat waar alle theaterzalen uitkomen. De bedoeling van Hertzberger was dat iedereen elkaar hier zou treffen. Zien en gezien worden. Ook de balustrades van waaraf men de rest van het publiek kan zien, moeten vanuit deze optiek begrepen worden.
dromende vrouw
Uitgangspunt van het ontwerp is het beeld van de Italiaanse kunstenaar Giacometti met de titel ‘De slapende vrouw’ die droomt uit 1927. Daarom bevat het gebouw veel ronde en golvende vormen, zowel aan de binnen- als aan de buitenkant. Het meest in het oog springende element is natuurlijk het golvende dak. Hertzberger kreeg de opdracht om de twee grootste theaterzalen uit te rusten met een toneeltoren. Om te voorkomen dat het Bredase stadsgezicht voortaan bedorven zou worden, koos hij er voor het geheel te overdekken met een golvend dak.
beton, hout en ijzer
Hertzberger heeft eenvoudig en betaalbaar materiaal gebruikt, geen marmer of kostbare houtsoorten, maar beton, hout en ijzer. Deze beslissing is uiteraard deels terug te voeren op de noodzaak de kosten in de hand te houden. Daarbij is Hertzberger sowieso niet gecharmeerd van protserige materialen.
Op de kosten van de techniek is echter niets bespaard. Voor alle drie de zalen zijn de nieuwste middelen gebruikt en kan met behulp van belichting en techniek een variëteit aan sfeer worden gecreëerd. De kwaliteit van de akoestiek in de zalen is afhankelijk van het gebruik goed tot zeer goed. Van geluidsoverlast tussen de zalen onderling is geen sprake. De zalen zijn gebouwd als afzonderlijke betonnen dozen, die amper geluid doorlaten.
In Breda ontwierp Hertzberger naast het Chassé Theater ook De Nieuwe Veste, het pand waarin de Bibliotheek en het Cultureel Centrum gevestigd zijn. Tijdens een toespraak noemde hij het Chassé Theater, het 'uitbundigste' gebouw dat hij ooit ontworpen heeft.