Het Chassé Theater staat bol van innovatie 

Chassé, daar word je gelukkig van! Met de kernwaarden verbindend, stimulerend en midden in de samenleving heeft het Chassé Theater het doel om met impactvolle voorstellingen de inwoners van Breda gelukkiger te maken. Meerdere malen per jaar worden er merkcampagnes gevoerd om dit imago te versterken en zichtbaarheid te vergroten, met als indirect doel de ticketverkoop te stimuleren. Zo ook deze winter. 
 
Creatief bureau Wars ontwikkelde een eigenzinnige campagne die mensen aan het denken zet, uitdaagt en tegelijkertijd flexibel genoeg was om voor alle verschillende doelgroepen aansprekend te zijn. Funnelboost zag als vaste partner op het gebied van e-mailmarketing en personalisatie kans om dat creatieve concept op een heel goede manier door te vertalen binnen hun specialisatie. 
 

De winter staat bol van theater 

Er is deze maanden zoveel te ontdekken en te zien bij Chassé Theater. En dat is maar goed ook, want in deze periode zoeken we ons vertier toch steeds meer binnen. Want daar is het warm. Daar vind je ontroering. Daar vind je de echte winterpret. Daar word je gelukkig van. Ontdek en zie meer bij Chassé, want…de winter staat bol van theater. 
 

Het concept biedt voldoende ruimte voor variatie, zonder dat het de boodschap verzwakt. Met een visual die warmte uitstraalt, klasse en daarnaast een grote doelgroep aanspreekt. Het iconische Chassé Theater te midden van een winters landschap in een sneeuwbol.

Je zag de campagne overal. Outdoor, social, website en drukwerk werden gekoppeld aan de verschillende doelgroepen van Whooz en ook de boodschap werd hierop aangepast. Zo stond de winter bol van plezier voor de doelgroep Plannen & Rennen, bol van ontroering voor Zorgeloos & Actief en bol van de gezelligheid voor Gewoon Gemiddeld. 

Funnelboost laat de bol schudden van geluk  

Funnelboost, partner op het gebied van e-mailmarketing en personalisatie, zag de kans de campagne naar een volgend niveau te tillen. Zij segmenteerden het volledige bestand en ontwierpen een e-mail met een interactieve sneeuwbol. Deze sneeuwbol kon in de e-mail geschud worden, waar vervolgens een voorstelling in getoond werd, gepersonaliseerd op de ontvanger. Onder de interactieve winterbol werden tevens nog andere theatertips getoond, ook allemaal bepaald vanuit eerder aankoopgedrag. 

Een voorbeeld van de interactiviteit:

Drielaags segmentatie 

Voor de segmentatie werden drie belangrijke pijlers aangehouden: genre, bezoekmotief en Whize-segment van Whooz en deze werden zo goed mogelijk met elkaar gecombineerd. 
 
Per bezoeker werd er gekeken wat zij afgelopen jaren gekocht hadden om zo het favoriete genre te bepalen. Daar is vervolgens nog een extra laag aan toegevoegd, immers is niet elke voorstelling binnen een bepaald genre gelijk. Een cabaretvoorstelling kan bijvoorbeeld vermaak zijn, maar ook iemand prikkelen en aanzetten tot nieuwe inzichten. Elke voorstelling is daarom ook nog opgedeeld in twee bezoekmotieven: vermaak en ontspanning en inspirerend en prikkelend
 
Zo hadden uiteindelijk 70.000 ontvangers een favoriet genre mét een voorkeursmotief. Maar daar bleef het niet bij: aangezien veel kaartkopers vaak één of twee voorstellingen hebben gekocht, is er ook gekeken naar de inzichten die de Whize-segmenten van Whooz ons eerder hebben gegeven en welke cross-overs er gemaakt konden worden naar andere genres.

 

Met die informatie werd de beste match in het aanbod van Chassé in de maanden december en januari gezocht. De beste match werd getoond in de winterbol, match twee tot en met zeven kwam onder de winterbol terecht als aanvullende suggestie. 
 
Afsluitend werd er in elke e-mail aandacht geschonken aan Koop een Kaartje voor een Ander. Een voorbeeld dat raakt aan de kernwaarden van Chassé: verbindend, stimulerend en midden in de samenleving. 

Schuddende bezoekers

In totaal zijn er meer dan 100.000 winterbollen verzonden. En schudden deden de bezoekers!  

Gepersonaliseerd

Waar de open-rate al 5,3% boven het gemiddelde van reguliere theaternieuwsbrieven lag, gingen de clicks door het dak! Van iedereen die de nieuwsbrief met de gepersonaliseerde winterbol openden, klikte 3 op de 10 bezoekers ook daadwerkelijk in de nieuwsbrief, in vergelijking met vaak maximaal 1 op de 10 bij reguliere verzendingen. 
‍ 
Van de bezoekers die een niet-gepersonaliseerd voorbeeld kregen (de winterbol was interactief, maar het aanbod in de winterbol en in de nieuwsbrief was niet afgestemd op eerder aankoopgedrag) waren de resultaten volgens verwachting. De resultaten waren iets lager dan bij de gepersonaliseerde variant, maar alsnog beduidend hoger dan bij de reguliere theaternieuwsbrief. 

Puntjes op de i 

Na de segmentatie werd de onderwerpregel getest onder drie testgroepen. Uiteindelijk werden er onder de onderwerpregel: Schud voor een beetje geluk ✨ de meeste opens geregistreerd bij alledrie de groepen en werd deze ingezet voor de rest van de campagne. 
 
Ook werd er een Close Alert meegestuurd naar de bezoeker. 80% van de reacties die daaruit volgden waren positief. 

Breda stond bol van het schudden

De totale campagne zorgde voor veel zichtbaarheid van Chassé tijdens de feestdagen en de koude winterdagen erna. In het concept en de uitwerking hiervan kwamen de kernwaarden van Chassé goed tot hun recht en dit heeft bijgedragen aan het versterken van de positionering van het merk Chassé. Het merkonderzoek dat in 2024 zal worden uitgevoerd zal de effecten op de merkbeleving op langere termijn inzichtelijk maken.