Alles moet weg

Dries Verhoeven
Tue 4 Feb 2025 - Wed 5 Feb 2025
Tue 4 Feb 2025
-
Wed 5 Feb 2025

In zijn nieuwste 'levende installatie' onderzoekt Dries Verhoeven winkeldiefstal. De laat-kapitalistische mens probeert te overleven in een systeem dat haar glans heeft verloren, zonder zicht ondertussen op een alternatief. Alles moet weg, maar ten gunste van wat? Afgelopen juni bejubeld op Holland Festival, komend najaar bij ons op de planken!

In een tijd waarin we graag ons goede gedrag etaleren, richt Dries zijn blik op het sociaal onwenselijke. Hoe voorbeeldig zijn we eigenlijk als we ons onbespied wanen, bijvoorbeeld bij de zelfscankassa? Dries ging in gesprek met meer en minder bemiddelde mensen die af en toe iets ‘vergeten’ te betalen, met dieven in detentie en zij die diefstal beschouwen als een vorm van verzet. Hij nodigde de proletarische shoppers en zelfverklaarde Robin Hoods uit tot zelfonderzoek. Het resultaat is een grimmige verbeelding van de donkere dieptes van ons morele handelen.

In het midden van een galerie staat een replica van een supermarktgang. Als bezoeker kan je om de installatie heenlopen of vanachter de producten in de schappen de gang in gluren en een blik werpen op de vertwijfelde consument. Deze positie roept associaties op met die van surveillanten die het verdachte subject in de gaten houden.

in de pers
★★★★ "Intussen is zelfscanfraude ook in Nederland een fascinerend fenomeen, met een hele typologie aan gelegenheidsdieven, oplichters en sjoemelaars. Ze komen allemaal aan het woord in de ijzersterke nieuwe theatrale installatie Alles moet weg van Dries Verhoeven." - NRC

"De zorgvuldigheid waarmee elk element van deze voorstelling is behandeld, van tekstbehandeling tot en met camera-instellingen, van ruimtegebruik tot en met geluidsdecor grenst aan perfectie" - Theaterkrant

"Fascinerend tableau." - Volkskrant

over Dries Verhoeven
Dries Verhoeven (1976, Oosterhout) is theatermaker en beeldend kunstenaar. Hij maakt ontregelende installaties performances en happenings in musea, op locatie en in de openbare ruimte van een stad. Op de grens tussen performance- en installatiekunst zet hij de verhoudingen tussen toeschouwers, performers, alledaagse werkelijkheid en kunst op scherp. De toeschouwer wordt direct betrokken bij het werk of krijgt de mogelijkheid om zijn eigen ervaring te sturen. Met zijn werk is hij een graag geziene gast op de nationale en internationale theaterfestivals.

 

 

Dit is een doorlopende installatie waarin continu een performer aanwezig is. Om het half uur mogen er bezoekers naar binnen.

credits

concept en regie: Dries Verhoeven / performance: Annica Muller, Isadora Tomasi / bewegingsmateriaal ontwikkeld i.s.m. De performers, Rosie Sommers / tekst: Dries Verhoeven n.a.v. interviews met ervaringsdeskundigen / dramaturgie: Hellan Godee, Miguel A Melgares / geluidsontwerp: Isadora Tomasi / geluidsmontage: Peer Thielen / regieassistentie: Didi Kreike / hoofd techniek: Roel Evenhuis / bouw installatie: Niklas van Woerden / communicatie: Esra Merkel / zakelijke leiding: Lisanne Notermans, Ellen van Bunnik / ondertiteling: Casper Wortmann / productie: Ellen van Bunnik ('n More), Jitske Weijand / met dank aan:
Yoni Vermeire, Dirk Verhoeven, Jana Jacuka, Titus Duitshof, Karl Klomp / mede mogelijk gemaakt door:
Fonds Podiumkunsten, Gemeente Utrecht, Fonds 21, Amsterdams Fonds voor de Kunst, K. F. Hein Fonds